Decada în care ne aflăm, deși mai sunt 3 ani până se va încheia, a fost o perioadă foarte încercată din punct de vedere economic și social în întreaga lume. Cu toții am resimțit efectele crizei financiare atât în plan profesional, cât și personal. Totuși, considerăm că este necesară o analiză statistică a mediului antreprenorial, pentru a înțelege mai bine ce s-a petrecut.

Din acest motiv, echipa BunuriExecutate.ro a realizat o imagine statistică de ansamblu a perioadei 2010-2017, în ceea ce privește fenomenul economic ocupat de Insolvență, precum și impactul și ponderea lui în mediul antreprenorial din România.

Analiza noastră se referă la raportul dintre numărul total de înmatriculări efectuate în perioada ianuarie 2010 – iunie 2017 versus numărul entităților juridice intrate în insolvență în aceeași perioadă de timp. Este o abordare obiectivă care arată evoluția antreprenoriatului românesc în perioada de după criză.

În acest sens, am colectat și procesat date statistice publicate, disponibile în mod gratuit pe site-urile Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România (UNPIR), a Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) precum și în Buletinul Procedurilor de Insolvență (BPI).

În perioada analizată, au fost înmatriculate un număr total de 901.563 de entități juridice, municipiul București fiind cel mai prolific, cu 143.158, adică aproximativ 16% din totalul înmatriculărilor. Următoarele județe, ca număr de înmatriculări, sunt: Cluj (46.208), Timiș (36.274) și Iași (31.461). La capătul opus, cel mai mic număr de înmatriculări s-a înregistrat în județele Călărași (8.544), Giurgiu (8.537), Ialomița (7.534) și Covasna (6.940).

  1. Top înmatriculări firme 

top inmatriculari firme

În aceeași perioadă analizată, au intrat în Insolvență un număr total de 141.750 de entități juridice. Bucureștiul este, și de această dată, lider cu 19.453 de insolvențe (aproximativ 14% din total). Următoarele județe din clasament sunt: Bihor (7.485), Constanța (6.404) și Dolj (5.852). Cel mai mic număr de insolvențe a fost înregistrat în județele: Olt (1.352), Covasna (1.280), Teleorman (1.161) și Călărași (862).

  1. Top insolvențe firme

tabel 2

Examinând fiecare an din perioada analizată, se remarcă următoarea situație:

  • În anul 2010, raportat la totalul de 119.048 de entități juridice înmatriculate, numărul total de Insolvențe înregistrat a fost de 21.692, reprezentând un procent de 18%;
  • În 2011, s-a înregistrat un număr total de 132.069 de Înmatriculări, procent aflat în creștere cu 11% față de anul precedent. Numărul de Insolvențe a scăzut cu 9%, față de 2010, la 19.651. Raportul insolvențe versus înmatriculări este de 15%;
  • În 2012, raportat la totalul înmatriculărilor de 125.603 (-5% față de 2011), totalul insolvențelor a fost de 26.807 (+36% față de 2011) reprezentând 21%;
  • În 2013, raportat la totalul înmatriculărilor de 124.816 (-1% față de 2012), totalul insolvențelor a fost de 29.587 (+10% față de 2012) reprezentând un procent de 24%;
  • În 2014, raportat la totalul înmatriculărilor de 101.627 (-19% față de 2013), totalul insolvențelor a fost de 20.696 (-30% față de 2013) reprezentând 20%;
  • În 2015, raportat la totalul înmatriculărilor de 113.167 (+11% față de 2014), totalul insolvențelor a fost de 10.269 (-50% față de 2014) reprezentând 9%;
  • În 2016, raportat la totalul înmatriculărilor de 105.982 (-6% față de 2015), totalul insolvențelor a fost de 8.371 (-18% față de 2015) reprezentând 8%;
  • În prima jumătate a anului 2017, numărul total de înmatriculări a fost de 79.251 (+31% față de aceeași perioadă a anului 2016, când au fost înmatriculate 60.389 de entități juridice). Totalul insolvențelor a fost de 4.677, în creștere cu 5% față de 2016, când până la jumătatea anului au fost înregistrate 4.468 de insolvențe. Raportul insolvențe versus înmatriculări este de 6%.

tabel3

 

tabel 5

Raportat la numărul total de înmatriculări (901.563) din perioada analizată, numărul total de insolvențe (141.750) reprezintă un procent de aproximativ 16%.

tabel6

Din totalul de 141.750 de firme intrate în Insolvență în perioada ianuarie 2010-iunie 2017 doar pentru 2.440, adică 1,72%, au fost depuse Planuri de Reorganizare emise de organele abilitate, conform statisticii BPI, ceea ce reprezintă un procent foarte mic. Putem trage concluzia că celelalte entități juridice intrate în Insolvență, pentru care nu s-au depus Planuri de Reorganizare, se află fie în perioada de Observație, fie în Faliment. Pe parcursul anilor analizați, procentul de reorganizări fluctuează între minimul de 1,36% atins în 2013 și maximul de 2,76% înregistrat în 2016. Trebuie sa luăm în calcul și faptul că, nu toate Planurile de Reorganizare depuse au fost aprobate sau nu au putut fi implementate și duse la bun sfârșit.

tabel7

tabel8

Companiile aflate în Reorganizare judiciară își continuă activitatea în vederea redresării lor, astfel că puține bunuri din patrimoniul lor sunt scoase la vânzare pentru a nu le afecta capacitatea de funcționare. La companiile intrate în Faliment, întregul patrimoniu trebuie lichidat pentru a îndestula Creditorii, aceștia având nevoie de capital pentru a profita de perioada de creștere economică.

Concluzii:

  • Din analiză reiese că, în trecut, bunurile lichidate erau disponibile din abundență datorită creșterii mari a numărului de insolvențe pe fondul instabilității economice;
  • În perioada analizată (2010-2017), numărul înmatriculărilor a scăzut constant (cu fluctuații), astfel încât în 2016 numărul total de înmatriculări se situa încă sub numărul înregistrat în 2010;
  • În același timp, numărul de insolvențe a crescut atât ca număr total, cât și în comparație cu numărul de înmatriculări până în anul 2014 inclusiv;
  • Numărul mare de insolvențe a determinat și creșterea numărului de bunuri aflate în lichidare patrimonială, ele putând fi cumpărate la prețuri sub cele ale pieței. Acest lucru a reprezentat pentru unii investitori (persoane fizice și juridice) care dețineau capital, oportunități de investiție și totodată șansa de a marca un profit mediu pe termen scurt. În zonele cu număr mare de insolvențe, marja de negociere cu creditorul în ceea ce privește achiziția bunurilor lichidate era foarte mare, ajungând pana la discounturi de 70% din valoarea inițială a bunului;
  • Începând cu anul 2015, numărul de insolvențe a scăzut spectaculos atât ca număr, cât și în raport cu înmatriculările, marcând astfel trendul ascendent de revenire al economiei;
  • Numărul de înmatriculări înregistrează fluctuații mai mici în perioada 2014-2016 și chiar o creștere foarte mare (31%) în prima jumătate a lui 2017 față de aceeași perioadă a lui 2016;
  • În schimb, în prima jumătate a anului 2017, numărul total de insolvențe a fost în creștere cu 5% față de aceeași perioadă din 2016;
  • Dacă până în 2014 inclusiv, creditorii urmăreau să valorifice bunurile lichidate pentru a acoperi din pierderile generate de criză, începând cu 2015 aceste bunuri sunt valorificate în scopul obținerii de capital necesar reinvestirii în activități generatoare de profit;
  • Prețurile bunurilor lichidate sunt încă sub prețul pieței, iar creditorii (institutiile financiar bancare) vor să vândă cât mai repede pentru a aduna capital în vederea propriei finanțări, pe fondul scăzut al dobânzilor bancare la depozite care nu atrag banii din economie. Investitorii dispun de capital mai mare pentru investiții, capital obținut din mediul economic aflat în expansiune și din creșterea apetitului instituțiilor bancare în a finanța investiții prin reînceperea creditării și scăderii dobânzilor, ceea ce în perioada 2010-2015 nu s-a întâmplat.

Platforma www.bunuriexecutate.ro își propune sa reunească într-un singur loc toate bunurile mobile și imobile din România, aflate în diverse stadii de executare silită și lichidare patrimonială, sau scoase la vânzare de către creditori și promovează și intermediază online prin consilieri specializați vânzarea lor către public.

Site-ul vine pe de o parte în ajutorul:

  • Investitorilor (persoane fizice și juridice), care dețin capital pentru investiții și au nevoie de un partener serios, care să le ofere consultanța profesionistă și de specialitate pe tot parcursul procesului: identificarea investiției, ofertare, negociere și cumpărare. Echipa noastră acordă potențialilor cumpărători și reprezentare juridică prin avocați specializați, în tot procesul de achiziție și până la finalizarea tranzacției;

Pe de altă parte, platforma vine în ajutorul:

  • Practicienilor în Insolvență care, din cauza scăderii numărului de insolvențe și al bunurilor lichidate scoase la vânzare, au nevoie de o promovare mult mai activă și mai profesionistă pentru a putea valorifica aceste bunuri;
  • Creditorilor, care au nevoie de un partener specializat în promovarea și valorificarea bunurilor mobile și imobile din portofoliul propriu, indiferent de stadiul în care se află: lichidare patrimonială, executare silită sau scoase la vânzare directă;

Noi, Echipa BunuriExecutate.ro, ne dorim să informăm corect și adecvat publicul, astfel că realizăm și publicăm periodic studii bazate pe date statistice relevante. Dacă vrei să fii primul care află noutățile pe care ți le pregătim, abonează-te!

Mențiuni:

  • În calculul numărului total de înmatriculări nu s-au luat în considerare entitățile juridice de tip SRL-D deoarece acestea au putut fi înființate doar din august 2013 și nu există date statistice relevante care să fie puse la dispoziția publicului;
  • În calculul numărului total de insolvențe am luat în considerare toate firmele intrate în insolvență în perioada analizată, indiferent de anul în care au fost înmatriculate.

Surse: www.bpi.ro; www.onrc.ro; www.unpir.ro;

Sursă foto: Shutterstock.com.